Nieuwe publicatie: “Motivation gets you going and habit gets you there”

Featured, News, Scientific

Onderwijsinnovatie luidt technologische ontwikkeling in maar is bovenal een menselijk veranderingsproces. Programmacoördinatoren begeleiden hun docententeam bij de overgang van de vertrouwde naar een vernieuwde onderwijspraktijk. De motivatie van het team is noodzakelijk voor een succesvolle adoptie maar vormt zelden de focus van huidig onderzoek. Vanuit deze vaststelling schreef Ellen Van Twembeke (WP3) het artikel “Motivation gets you going and habit gets you there”. Het artikel integreert inzichten uit veranderingsmanagement- en motivatietheorieën om programmacoördinatoren te ondersteunen bij het leiden van een specifiek veranderingsproces: de invoering van de “flipped classroom”. Het artikel tekent ervaringen op van 11 docenten uit 3 CVO’s en onthult welke veranderingsstrategieën kunnen bijdragen aan de intrinsieke motivatie van onderwijzend personeel tijdens de overgang naar nieuwe onderwijsmethoden. Dit artikel verschijnt online vanaf oktober 2017 in het wetenschappelijke tijdschrift “Educational Research”.